Lesk a bieda prieskumných agentúr

Prieskumy

Voľby, ktoré sa chystajú na najbližší víkend majú v sebe schovanú jednu mínu, ktorá ak vybuchne pochová pod sebou kompletne celý biznis reklamy, ktorá sa eufemisticky nazýva trh s prieskumom verejnej mienky.

Ide o to, že hoci prieskumy verejnej mienky by mali byť robené na základe štatisticky náhodnej vzorky a podľa teórie by sa čísla mali odchyľovať maximálne o 1-2%, rôzne agentúry uvádzajú výsledky ktoré sa líšia aj o 5% a viac. Naviac by v čase mali všetky výsledky kolísať okolo nejakej strednej štatistickej hodnoty. Napríklad ak má nejaká strana potenciál na volebný výsledok okolo desať percent, výsledky jednotlivých agentúr by mali uvádzať hodnoty v intervale 8-12% pričom viaceré výsledky tej istej agentúry v čase by mali konvergovať k uvedenej hodnote. Takže po spriemerovaní viacerých prieskumov by sme nakoniec mali dostať relatívne presný obraz toho ako sa hýbe politická scéna

Toto sa však evidentne nedeje. Ak niektoré agentúry uvádzajú jednu stranu trvale vysoko nad priemerom ostatných strán a ďalšiu zas trvale pod týmto priemerom, niečo je zlé. Ukazuje to na zapredanosť týchto prieskumných agentúr, ktoré nerobia prieskum ale tváriac sa ako profesionáli skúmajúci realitu, v skutočnosti sa snažia túto realitu ohýbať a manipulovať. Prakticky robia reklamu politickým stranám – buď pozitívnu v prípade nadhodnotenia výsledku, alebo negatívnu, ak percentá umelo znižujú.

Manipulácia, pomocou ktorej sa dosahuje žiadúci efekt, je veľmi kreatívna. Od návodných otázok, či štrukturovaných prieskumov s uvedením iba časti otázok, cez dopredu určený výber respondentov alebo brutálnym napísaním si prieskumu “vlastnou hlavou”

Tieto voľby sa vyznačujú mimoriadne vysokou mobilizáciou tzv. protestných hlasov. Vládna strana trvale testuje svoju vzorku voličov a svoju rétoriku zameriava na to, aby ich udržala v presvedčení jedinej funkčnej alternatívy. Zo zásoby protestných hlasov čerpá len málo, verejne proklamovaný odpor voči migrácii a kvótam nepostačuje na to, aby sa protestní voliči pridali na stranu mainstreamu

Súčasná parlamentná opozícia protestné hlasy neoslovuje vôbec, kto žije z ich stále silnejúcejšej podpory je na celorepublikovej úrovni evidentne ĽSNS a nová strana Borisa Kollára Sme rodina. Tieto trendy sú známe už dlhšie. Kotlebovci sa stávajú nekriticky vnímanou “alternatívou” k politickému mainstreamu a Kollárovci sa vezú na tsunami migračnej krízy. Problémom oboch strán je však ich nestabilná voličská podpora, kde nestabilita je vzhľadom na krátkosť histórie silnejšia u Kollárovcov. Napriek tomu majú obe strany obrovský potenciál a je veľmi pravdepodobné, že sa aspoň jedna z nich, alebo obe do parlamentu dostanú

Prieskumné agentúry však len raz uviedli Sme rodina na parlamentnej pozícii a Kotlebovcov ani raz. Tieto dve strany vypúšťajú zo zreteľa a zvlášť pri ĽSNS je viditeľná degradácia volebných ziskov na pozadí popularity strany

Prieskumy

Najviac uletené čísla poskytuje MVK, čím potvrdzuje už dávno známu vec, že  táto agentúra nemá s prieskumami nič spoločné a čisla si vymýšľa.

Tento týždeň budeme mimoriadne zvedaví na výsledky dvoch kontroverzných strán. Ak sa potvrdí predpoklad, že voliči majú plné zuby proimigračnej a proeurópskej propagandy a posunú obe strany do parlamentu, agentúry si obrazne povedané budú môcť začať baliť svoje “nádobíčko dôvery”. Ich vstup do parlamentu by zároveň znamenal začiatok vlády Smeru, keďže zrejme “staré strany” s nimi nebudú chcieť ísť do koalície. Pritom obe strany už dopredu avizujú neochotu vládnuť so Smerom

Je to síce len teória, ale ak sa postoj k migračnej kríze stane tak dôležitým argumentom, že do parlamentu nakopne dve nesystémové strany, o to skôr by mala kampaň založená na kritike migrácie podporiť parlamentné strany. Potom by sme sa mohli dočkať šokujúceho volebného zisku Smeru aj vyše 40% a najsilnejšími nevládnymi stranami by sa stali národniari z SNS a Sulíkovi liberáli. Lenže aj v takomto prípade by si mohli agentúry kopať hrob, pretože ak by sa stalo niečo takéto, už im proste nik neuverí…

7 komentárov

  • Spomienka na úspešnosť prieskumov z posledných volieb
    http://spravy.pravda.sk/prezidentske-volby-2014/clanok/310899-prieskum-rozdiel-medzi-ficom-a-kiskom-sa-znizil/

    Chyba v prospech Kisku – 10%. Málo/veľa ? Môže sa stať, prieskum je prieskum.
    Chyba v neprospech Procházku ( Procházka dostal v prieskume 8,1% t.j o 13% menej, chyba v jeho neprospech mizerných 260%.) Málo/veľa ? To nie je prieskum,ale podvod ! Akým právom sa táto organizácia označuje pojmom „Prieskumná agentúra?“

  • Tiez si myslim, ze percenta Kollara v prieskumoch su zaplatene a tiez, ze existuje “vseobecny nepisany konsenzus”, ze LSNS sa nesmie ani len priblizit k 5%, pretoze by to mohlo vyvolat lavinu… Ak sa hlasy budu scitavat matematicky a nie politicky, mala by mat s rezervou nad 5%.
    Volebny zakon by mal striktne upravovat pravidla pre volebne prieskumy. Napriklad zakazat akekolvek anonymne prieskumy, aby sa dal prieskum dodatocne “namatkovo” overit. Ale co vsetko by sa “malo”, to by som tu mohol pisat aj mesiac.

    • Prieskumy sú iba také účinné, aké blbé je ich cieľové publikum. V plnej kráse sa odhalili pred voľbami do BB VÚC, ktoré hoci vyhral Kotleba, prieskumy mu nedávali žiadne šanca. A ak ani toto nie je pre niekoho dôkaz, že ide iba o súčasť politickej propagandy, potom je s takým jedincom diskusia zbytočná.

  • Boris Dolar nebude mat viac ako 1,2% je to len facebookova strana ako naposledy Mojsejova, Kotleba ma šancu…

  • kotleba , najspravnejsia volba,, zlodejou uz nevolim

  • dobre by bolo si priekumy tychto agentur niekde ulozit.

    na ceskej wikipedii su minule parlamentne volby celkom prehladne spracovane, su tam aj prieskumy (FOCUS)
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Parlamentn%C3%AD_volby_na_Slovensku_2012

    co bije do oci, je napr. vysledok smeru (44,4%) a posledne prieskumy FOCUSu vo februari (37,3%, resp 39,7), to znamena maximalny rozdiel je az 7%. dalsou zaujimavostou je vysledok strany 99%-obciansky hlas, ktori vo februarovych prieskumoch dosahovali hranicu zvolitelnosti do parlamentu (6.9%, resp 5,2%) a vo vysledku dosiahli biednych 1,58%, to znamena rozdiel 5%.
    Este jedna strana sa v tychto volbach vymykala statistickym zakonom a to KDH, ktori boli pravidelne nadhodnocovani tak o 2%. ostatne strany boli v tychto prieskumoch plus/minus v poriadku.

    zaujimave su aj predbezne vysledky (EXIT POLL) agentur FOCUS a MVK, kde MVK sa sekla pre SMER o celych 7,1% , KDH o povinne 2%, ostatne strany viac menej v poriadku, FOCUS sa pre SMER netrafil len o 4,8%, zvysok bol v norme.

    takze uz len z minulorocnych parlamentnych volieb mohlo byt kazdemu jasne, ze prieskumy volako nesedia. a vobec NIC sa nestalo a pre tieto agentury to nemalo ZIADNY dosledok. tak isto to dopadne aj teraz.

Pridaj komentár