Ruská vláda zostavila zoznam ďalších sankcií voči USA a EÚ

automob

(MZC/VEDOMOSTI) Ruská vláda ma už na stole hotový návrh ďalších sankcií voči USA a EÚ.

Príslušný návrh podľa zdroja vedomosti.ru, bol už odoslaný na podpis prezidentovi Vladimírovi Putinovi.

Podľa jedného z úradníkov Medvedevovej kancelárie, zoznam bol vypracovaný už spolu s agrosankciami a už v tom období mal Putin na výber, ktoré odvetné opatrenia sa vyberie.

Všetko zavisí na správaní Západu, povedal prezidentský hovorca Dmitrij Peskov. V prípade, že EÚ a USA pristúpi k ďalším 4. sankciám, Rusko zváži rozšíriť odvetné sankcie.

Pred skutočnosťou, že Rusko môže uložiť ďalšie sankcie, varoval minulý štvrtok aj premiér Dmitrij Medvedev . 

Vtedy spomínal najmä zákaz preletu leteckých spoločností cez Sibírsky koridor do ázijsko-pacifickej oblasti ako reakciu na sankcie voči ruskej spoločnosti Drobnolet.

Zdroje z prostredia Medvedevovej kancelárie uvádzajú v zozname sankcií najmä reštrikcie a embargo v leteckom priemysle, automobilovom priemysle, elektrotechnickom priemysle a výrobe lodí.

Rusko už v júli prijalo sankcie v automobilovom priemysle a zakázalo používať nemecké a japonské importované prémiové značky vo verejnom obstarávaní. Dotklo sa to 20% dovozu aut t.j. vyše 150tis. aut. Postihnutý bol najmä Mercedes, BMW a Toyota.

Na prvom mieste v staro-novom zozname ruských sankcii figuruje úplný zákaz dovozu automobilov z “nepriateľských” krajín . Vtip týchto sankcií spočíva v tom, že naštartuje domácu výrobu aut v Rusku prostredníctvom všetkých renomovaných značiek ktoré v spolupráci z Rostechom od roku 2007 vybudovali svoje závody v Rusku a ruský trh tak embargom neutrpí.

Ruské sofistikované sankcie v automobilovom priemysle sú zacielené na pracovné miesta v EÚ a stratu príjmu z vývozu jednotlivých krajín,  Rusko je tak pripravené poslať EÚ do výraznej recesie a sociálnych problémov.

Len na Slovensku by plné sankcie v automobilovom priemysle ohrozili existenciu takmer 50tis. pracovných miest naviazaných na KIA a Volkswagen!

V Českej republike je v ohrození Škoda a Hyundai. V Maďarsku Suzuki, Audi a Mercedes a v Poľsku Fiat a Opel.

Podľa ASM-Holding , v prvej polovici roka 2014, podiel dovezených automobilov na ruskom trhu predstavoval 27%, nákladné autá ( vrátane dopravcov LCV) – 46%, autobusy ( vrátane verzie pre cestujúcich LCV) – 13%.

“Zákaz dovozu automobilov z Európy, USA a niektorých ďalších krajinách povedie k prerozdeleniu trhu, a bude prínosom pre tých, ktorí majú výrobu v Rusku , vrátane domácej značky”, hovorí výkonný riaditeľ  Avtostat   Sergej Oudalov .

Spúšťačom “veľkých sankcií” Ruska môže byť poľské uholné embargo na dovoz čierneho uhlia z Ruska, ktoré na vlastnú päsť bez konzultácií s EÚ pripravuje Poľsko a týkať sa má 3 mil. ton čierneho uhlia z Ruska.

Rusko minulý rok doviezlo 792 tis. automobilov a pre EU je druhý najväčší trh po Nemecku, s ktorým posledné roky súperí o prvenstvo.