Vojna je v genetickom kóde islamu

2E6F413900000578-0-image-a-1_1447662973343

prof. Thomas Hoffmann

Minulý týždeň sme s kolegami robili seminár pre učiteľov gymnázií. Témou bola svätá vojna.

Nikto z nás vtedy nerátal s tým, že víkend bude brutálnou ukážkovou lekciou toho, čo džihád znamená v praxi.

Moja úloha spočívala vo vysvetlení dejín svätej vojny. Aké kultúrne a náboženské tradície vojny a ozbrojeného konfliktu v dávnych blízkovýchodných náboženstvách mali vplyv na to, že sa islam tak orientuje na svätú vojnu? Aké základy a modely nájdeme v biblických textoch? Aké priame historické okolnosti (na príklad vlastné zbrojné kampane Mohameda) mali vplyv na moslimskú teológiu vojny?

Takáto teológia existuje a je hlboko zakorenená v najautoritatívnejších textoch islamu. Predovšetkým v Koráne a Hadisoch, ale tiež životopisoch Mohameda, v islamskej historiografii a v tzv. práve šaria.

Po teroristických útokoch v Paríži si musíme položiť dve dôležité otázky: Či je niečo v Islame čo ospravedlňuje tieto činy? A aký je ich cieľ?

Samozrejme že je veľa zložitých dôvodov. Napríklad spoločenské, psychologické či geopolitické, ale nedá sa poprieť, že mame tiež dôvody náboženské, pričom niektoré z nich sú prítomné len v Islame. Aby sme mohli pochopiť útoky v Paríži, musíme zohľadniť tri historické faktory. Štvrtý faktor, vyplývajúci zo stretnutia Islamu s moderným svetom, má tiež význam, ktorý by sme nemali podceniť.

Po prvé – počas Mohamedovho života sa islamská teológia rozvíjala sa v dvoch rôznych prostrediach.  V prvých rokoch pôsobenia moslimov v Mekke v VII. storočí, boli slabou a prenasledovanou skupinou hlásajúcou medzi Arabmi novú monoteistickú vieru. Mohamed seba samého v súvislosti s biblickými textami videl ako pokračovateľa takých postav ako Abrahám, Mojžiš a Ježíš. Podobne ako prví kresťania hlásal skorý príchod konca sveta, ktorý dával slabým nádej na príchod spravodlivosti. Zlí a silní mali byť potrestaní pekelnými mukami a prenasledovaní moslimovia mali dostať odmenu v raji.

Tú najskoršiu formu islamu je možné prirovnať k tým častiam Nového Zákona, v ktorých hovorí sa o nadchádzajúcom božom treste a záhube hriešnikov v okázalých a literárne strhujúcich scenároch.  Obzvlášť udiera do očí príklad apokalypsy sv. Jána, z ktorej Mohamed určíte čerpal nápady.

Ale okolo roku 622 sa pre Mohameda a jeho kamarátov stalo niečo nové. Z dôvodu prenasledovania emigroval do Mediny (pozn. prekladatela:To prenasledovanie nebolo ničím iným než obranou mnohonáboženskej Mekky pred už vtedy násilným islamom). Tu po prvý sa mu krát podarilo vybudovať vlastný politicko -náboženský štátny systém zvaný al-umma, ktorý je základným modelom kalifátu. Slabosť a bezmocnosť sa pretransformovali v potenciál moci!

Do smrti Mohameda prebehali boje medzi moslimami a nemoslimami, ale prorok zomrel ako násilnejší muž v Arábii. Arabi sa zjednotili pod jedným Bohom, Alahom. To v tom okamihu Mohamedovej  kariéry sa vojna a konflikt spojili v jedno s kariérou proroka. Prorok sa prevtelil v bojujúceho monoteistu, bojovníka Alaha a moslimovia už vždy budú musieť isť za jeho príkladom, keď sa budú cítiť slabí a ohrození.

Nasledovanie príkladu proroka, jeho sunny, to je jednoducho časť genetického kódu islamu. Keď prichádza čas krízy a vojny, treba nasledovať Mohameda:  (Koran 33:21) “Veru, máte v poslovi Božom príklad dobrý pre toho, kto dúfa v priazeň Božiu a v Deň posledný a kto si spomína často na Boha” . Právo šaria je pokusom o zosúladenie Koránu zo vzorným životom proroka.

Tretí podstatný faktor, ktorý ma vplyv na súčasný džihád sa rozvíjal v rokoch po smrti proroka: Moslimovia dobyli veľké oblasti Blízkeho Východu, vážne oslabili Byzanciu a zlikvidovali Perzské impérium. Inými slovami, moslimovia sa stali novými vládcami sveta. Z pohľadu historicko – náboženského to znamená, že islamská teológia sa vyvíjala a kryštalizovala vo veľmi suverénnej pozícii.

Na rozdiel od kresťanstva a (rabínskeho) judaizmu, ktoré vypracovali svoje počiatočné teológie v prostredí pod inými náboženstvami (Rimania a Peržania), islam sa rozvíjal pod svojou vlastnou, islamskou mocou. Džihád sa v tomto kontexte stal teologickou realitou – súčasťou elen vital islamského impérium.

Ale neskôr sa stalo ešte horšie: impérium sa časom rozpadlo na dynastie, frakcie, vonkajších a vnútorných nepriateľov, ale politicky najväčší šok prišiel spolu s európskymi kolonizátormi. Islamský svet – podobne ako Mohamed a jeho kamaráti v Mekke – skončil slabý a zbavený vplyvu.

Existuje však pamiatka z minulého obdobia, kedy džihád bol víťazným činiteľom moci. Medzi najviac nostalgickými a frustrovanými moslimami pozorujeme v posledných dekádach nárast apokalyptických nádejí a ozbrojeného aktivizmu vo svojej najradikálnejšej forme – v konaní, ktoré má za účel vyvolanie strachu a paniky.

Istý prvok tejto logiky ja prítomný aj v súčasnom džiháde – veľký a zlý západ jednoducho si zaslúži trest. Korán dáva džihádistom právny základ, menovite princíp vzájomnosti, na príklad vo verši 2:194 “Posvätný mesiac za posvätný mesiac a pre posvätnosti platí pravidlo odplaty. Kto by prekročil mieru voči vám, tak prekročte mieru voči nemu niečím podobným tomu, čím on prekročil mieru voči vám. A bojte sa Boha a vedzte, že Boh je s tými, ktorí sú bohabojní.” Práve to je inšpirované starozákonným “oko za oko, zub za zub”.

Keďže súčasťou vojny terorom sú bomby, drony , mučenie a tisíce náhodných obetí, džihádisti si  myslia že majú plne právo, silný dôvod k vojne. Okázalá krutosť s akou sú vedené útoky je dôsledkom vplyvu Koránu ktorý preberá aj techniky zastrašovania.

Prehlásenie ISIS po útokoch v Paríži sa začína od citátu 59:2 ” On je ten, kto dal vyviesť von tých z Ľudí Knihy, ktorí odmietli veriť z ich príbytkov na prvé zhromaždenie. Nemysleli ste si, že by boli vyvedení a oni si mysleli, že ich ich opevnenia ubránia pred Bohom. A tak k nim Boh prišiel odtiaľ, odkiaľ s tým nerátali a vrhol do ich sŕdc strach. Ničia svoje domy vlastnými rukami a rukami veriacich. Berte si z toho poučenie vy, ktorí zrak máte,”

Súvislosťou je odkaz na to, ako moslimovia v roku 625 vyhnali z Mediny židovský kmeň Banu Nadir, lebo jeho protivníci spolupracovali s nepriateľmi z Mekky.

Citát je Veľmi dobre zvolený: po prvé hovorí o strašnom prekvapení, a to je definícia súčasného terorizmu – vyvolať strach. V tom kontexte citát cynicky zasahuje západnú aroganciu a prílišnú sebaistotu západu – zdá sa vám, že ste v bezpečí vo svojich svetských pevnostiach, ale buďte si istí tým, že Boh vás potrestá.

Veta hovoriaca o tom, že židia obrátili na zrúcaniny svoje vlastné domy, nadväzuje nie len na mýtus babylonskej veže, ale je tiež na typický prvok Koránu, ktorý by bolo možné zahrnúť do Poetic justice, tzn. presvedčenia, že reprezentanti zla – tu Francúzi – nakoniec prehrajú, a sami si vymerajú trest.

Eskalácia vojenských činností, ktorá pravdepodobne teraz nastane, iba uistí ISIS a ich priaznivcov, že prichádza čas konečného riešenia. A aby sa naplnilo proroctvo, musíme bojovať.

Prof. Thomas Hoffman je znalec Koránu a Islamu, prednáša na teologickej univerzite v Kopenhage.

Zdroj: Wojna jest w kodzie genetycznym islamu

Mariusz Malinowski

2 komentáre

  • Ohoľte sa a noste krížik, aby ste neboli nápadní. ISIS vydalo pre svojich stúpencov novú brožúru s pokynmi
    13.1.2016 20:12

    Nová brožúra z dielne teroristickej skupiny ISIS s názvom Bezpečnostné pokyny pre neúplných mudžahedínov je akýmsi návodom na to, ako by mohli sympatizanti ISIS „pomôcť islamu k víťazstvu“.
    Ohoľte sa a noste krížik, aby ste neboli nápadní. ISIS vydalo pre svojich stúpencov novú brožúru s pokynmi
    Foto: archív
    Popis: Abu Rumaysah, muž s britským prízvukom, ktorý popravuje zajatcov ISIS

    Tlačová agentúra ARA uvádza, že v brožúre sa okrem iného píše, že potenciálni islamistickí teroristi by sa mali vzdať brady a islamského oblečenia a namiesto toho by si mali na krk zavesiť kríž, čo by ľuďom evokovalo, že sú kresťania.

    Takto by vraj mohli byť nenápadní. „V takýchto prípadoch je povolené nosiť retiazku s kresťanským krížom,” uvádza sa v novej 58-stranovej brožúre s názvom Bezpečnostné pokyny pre neúplných mudžahedínov.

    Sympatizanti ISIS s moslimským menom by sa však podľa pokynov radšej nemali dať odfotiť trebárs do pasu s krížikom, lebo by „to mohlo vyzerať divne”.
    Teroristi údajne plánujú zintenzívniť útoky na „západný svet”, najmä v krajinách, ktoré podporujú koalíciu vedenú USA a jej letecké údery proti pozíciám ISIS v Sýrii a v Iraku.

    Celý článok TU.

    http://www.parlamentnelisty.sk/arena/monitor/Oholte-sa-a-noste-krizik-aby-ste-neboli-napadni-ISIS-vydalo-pre-svojich-stupencov-novu-brozuru-s-pokynmi-260097

Pridaj komentár