Na margo prieskumov a slobody

V dobe sofistikovaných psychologických metód ovplyvňovania, kladenie návodných otázok je diskutabilné zverejňovanie kontroverzných prieskumov typu „zákaz nedeľného predaja“ ako zverejnila naposledy agentúra SITA začiatkom augusta  [1].

Táto otázka je neustálou agendou kresťanských strán a nemá nič spoločné so slobodou rozhodovania jednotlivca. Je nepredstaviteľné, aby akákoľvek časť spoločnosti nariaďovala inej spôsob prežívania časti svojho života. Oponovať prekážkou v práci je klasickou metódou nezmyselnej logiky. Zamestnanec, ktorý vie, že v práci sú nutné porušenia jeho zvykov, dogiem, či nariadení viery si v slobodnej spoločnosti jednoducho vyberie inú prácu. V neslobodnej spoločnosti bude naopak nútiť všetkých aby sa prispôsobili jemu.  Tu nejde ani tak o stratu financií podnikateľov, či možnosť zárobku počas nedeľných brigád, každému je jasné, že mnohí zamestnanci sa doslova o možnosť pracovať cez víkend s príplatkami za prácu, bijú. Myslím, že kritérium slobody je to hlavné, čo by malo byť hlavnou témou spoločenského diskurzu.

Mám za to, že žijeme v slobodnej spoločnosti, krajine, kde sa dva krát meria a raz reže, kde rozhodnutie je výsledkom racionálneho zhodnotenia všetkých pre a proti. Preto diskusia na túto tému by mala byť úvodom a prieskum by mal nasledovať až potom.  Ľudia, ktorí dostanú otázky bez poznania súvislostí, prípadne položené manipulatívnym spôsobom môžu odpovedať podľa dopredu pripraveného zámeru objednávateľa prieskumu  a potom sú výsledky také aké boli v spomenutom prieskume, kde sa väčšina ľudí vyjadrila za zákaz predaja.

Ak chcete vedieť, čo znamená robiť prieskum verejnej mienky, myslím, že nie je nič lepšie ako si pozrieť úryvok zo sitcomu „Áno, pán premiér“

prieskum verejnej mienky (6.4MB)

[1] – http://www.webnoviny.sk/slovensko/clanok/851291-vacsina-slovakov-ma-jasno-zakazali-by-nedelny-predaj/

Pridaj komentár