United Wagon Company: Príbeh úspechu ruskej Novej generácie

Spoločnosť sa počas jedného roka stala jedným z hlavných hráčov na trhu. Je to úspech novej generácie podnikateľov, ktorá začína ovládať najlepšie ruské firmy.

United Wagon Company (UWC) urobila to, čo by všetky ruské spoločnosti mali robiť, ale len máloktorej z nich sa to podarilo: spoločnosť na výrobu železničných vozňov bola postavená na zelenej lúke pred tromi rokmi, jeho majitelia investovali vyše 1,5 miliardy dolárov na vybudovanie najmodernejšieho závodu, takže sa v minulom roku stala najväčším výrobcom štandartných vagónov v Európe a v Spoločenstve nezávislých štátov (SNŠ) a zadupala zvyšok svojej ruskej konkurencie do zeme.

Rusko silne investuje do oživenia svojho železničného systému, tratiac desiatky miliárd dolárov v sektore od počiatku krízy, ktorá začala v roku 2008. Železničný systém je krvou ruskej ekonomiky: podľa štatistiky ruských železníc (RZhD) 86% všetkého nákladu v Rusku sa prepravuje po železnici, v porovnaní so 48% v USA, 20% v Číne a 18% v EÚ.

Bola ukončená čiastočná privatizácia tohto odvetvia; štátom vlastnená RZhD má stále monopol v oblasti osobnej dopravy, ale veľká časť transportného a nákladného odvetvia bolo predaná, čo umožňuje súkromným spoločnostiam prekvitať.

barber bogie

Barber Bogie

Plánovanie začalo v roku 2005, kedy sa majitelia skupiny ICT rozhodli pustiť do biznisu produkcie železničných vozňov. Trvalo dva roky výskumu, kým sa určili najlepšie technológie a vyjednali dohody o licencii so spoločnosťou Standart Car Truck (v súčasnosti časť Wabtec Corporation) – 120 rokov starej spoločnosti, ktorá v podstate vymyslela nákladný vagón na Barber podvozku (Barber Bogie). Potom bol získaný závod v Leningradskej oblasti, čo bola časť starého Kirovovho priemyselného komplexu (bývalé Putilovove závody, známe z histórie – pozn.), ktorý sa používal na výrobu najväčších svetových traktorových a tankových ťahačov a ktorý bol zavretý v roku 1990. Na mieste bol postavený úplne nový objekt, ktorý nakoniec spustil výrobu v roku 2012.

Spoločnosť sa stala počas jedného roka jedným z hlavných hráčov na trhu, a do konca roku 2014 sa stala najväčším výrobcom vagónov v SNŠ,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti UWC, Roman Savuškin, optimisticky vyzerajúci mladý Rus, ktorý je jedným z novej generácie, ktorá sa čím ďalej tým viac dostáva k vedeniu najlepších ruských firiem.

ICT nie je tak známy ako niektoré z ostatných ruských konglomerátov, ale má svoje prsty v mnohých projektoch. Patrí ruskému magnátovi Alexandrovi Nesisovi, ktorý je jedným z mála veľkých podnikateľov zvládnuvších prechod od úspechu v divokých postkomunistických 90-tych rokoch 1990 k pokračujúcemu úspechu v oveľa pokojnejších nasledujúcich desaťročiach. Skupina tiež založila banku Nomos a Polymetal International, čo je podnik, ktorý je uvedený v indexe 250 zlatých a strieborných výrobcov londýnskej burzy FTSE. ICT odvtedy predal kontrolu v Nomos na finančnej spoločnosti Otkritie a teraz vlastní 9,8% podiel v spoločnosti Otkritie. Rovnako znížil svoj podiel v spoločnosti Polymetal až okolo 20%.

Údaje o spoločnosti

Jej hlavným aktívom je Tichvinský závod na výrobu nákladných vozňov (TVSZ) , ktorý sa nachádza v Tichvine, v Leningradskej oblasti. Obsahuje 20 vysoko-efektívnych výrobných liniek, ktoré používajú viac ako 100 robotov, ktoré by nevyzerali zle ani na výrobnej linke v Düsseldorfe alebo Detroite. Masívne investície boli odvážny krok, ale oplatili sa. „Rusko má flotilu asi 1.2 milióna vozňov, ale na veľmi nízkej úrovni technológie. V porovnaní s USA, ruské koľajové vozidlá zaostávajú asi o 70 rokov, „hovorí Savuškin.

Prenájom vagónov stojí asi o 50% viac než je prenájom miestnej konkurencie, ale vyššia cena je vyvážená zvýšením účinnosti a kapacity, ktoré moderné vozy poskytujú. Táto fabrika má ročnú výrobnú kapacitu 16.000 inovatívnych železničných vozňov (do roku 2016 sa má zvýšiť na 22 tisíc) a zlieváreň s kapacitou 30 tisíc vozňových jednotiek.

uwc1

Ostatné časti UWC skupiny zahŕňajú podnik NPC Springs, ktorý produkuje ťažkotonážne železničné pružiny pre moderné podvozky, vlastné výskumné a vývojové stredisko skupiny a sieť viac než 40 servisných dep po celom Rusku, Kazachstane a Bielorusku.

A to je trh, ktorý je nastavený na neustály rast: priemyselná časť informačnej agentúry InfoLINE (http://infoline.spb.ru/ ) odhaduje, že medzi rokmi 2015 a 2022 o niečo viac ako tretina všetkých vozňov používaných v Rusku, čo je asi 460.000 vagónov, bude musieť byť vyradená. K tomu si predstavte ročnú produkciu nových vozňov, ktorá je v súčasnej dobe zhruba na počte 50 tisíc ročne a výrobcovia očakávajú, že dopyt sa čoskoro zvýši. „Na trhu je momentálne tlačenica, ale my si myslíme, že sme v súčasnosti na dne cyklu a znamenia nového rastu sú už zrejmé,“ hovorí Savuškin.

Ale spoločnosť sa nestala úspešnou len kvôli moderným výrobným zariadeniam. UWC prijala hneď od začiatku najlepšie medzinárodne osvedčené postupy na správu a riadenie a má troch nezávislých riaditeľov v dozornej rade. „Rovnaký postoj ku všetkým akcionárom a bezpodmienečné rešpektovanie ich práv a záujmov je základom systému riadenia a správy spoločnosti UWC,“ hovorí Savuškin a dodáva, že nezávislí riaditelia sú jedinými členmi predstavenstva vo Výbore spoločnosti pre audit a odmeňovanie.

Takiež vyvinuli inovatívny obchodný model, ktorý jej umožnil vysporiadať sa problémami na nestálom trhu. „Jednou z hlavných konkurenčných výhod UWC je jeho cyklický obchodný model, ktorý je jedinečný medzi ruskými spoločnosťami. Finančné, výrobné prvky cyklu spolu s prvkami pre lízing umožňujú spoločnosti ľahko sa adaptovať na zmeny trhových podmienok, čo znamená, že je schopná zabezpečiť predvídateľné zdroje príjmov a to aj v čase nižšieho dopytu na trhu, „hovorí Savuškin.

Ťažké časy

Trh s vagónmi je v posledných rokoch náročný. Odvetvie už v období pred krízou v roku 2008 vyzývalo na rast, keď spoločnosti prevádzkujúce nákladnú dopravu expandovali a modernizovali svoj vozový park. Ale finančná kríza zrazila obchod na dno a výroba sa zrútila. Oživenie 2010-2012 opäť skolabovalo v roku 2013-2014 po tom, čo ho zasiahla druhá vlna súčasnej krízy. Avšak vzhľadom k silnému dopytu po high-tech vozňov UWC, spoločnosť si aj naďalej užíva stabilný dopyt: Ruský mesačný objem výroby nových vozidiel klesol na začiatku roka 2015 na asi 2000 kusov za mesiac, ale až 1000 z nich pochádza z UWC.

uwc2

A nadbytok vozňov viedol ku kolapsu priemerných sadzieb za lízing pod cenu nákladov na údržbu vozňov z roku 2013, ktoré majú byť obnovené. Tento pokles zasiahol UWC menej, pretože na UWC vagóny možno nakladať až o 55% viac vďaka ich vysokej kvalite a väčšej kapacite vozňov.

uwc3

UWC predáva svoje nové generácie vagónov prostredníctvom svojej vlastnej prepravnej spoločnosti, Vostok1520, ktorá tiež poskytuje operatívny servis koľajových vozidiel.

Život s nedostatkom hotovosti prevádzkovateľov nákladnej dopravy sa zhoršil po uvalení finančných sankcií uvalených Západom a tak sú lízingové operácie UWC kľúčové pre prevádzkovateľov železničnej dopravy. „UWC poskytuje svoje lízingové služby prostredníctvom RAIL1520, čo je spoločná značka pre lízingové spoločnosti UWC a jedna z piatich najväčších prenajímateľov v tomto odvetví v Rusku,“ vysvetľuje Savuškin.

Kombinácia lízingu a priameho predaja znamená, že miera využitia UWC flotily je takmer 100% a spoločnosť sa drží hlboko v čiernych číslach aj napriek súčasnej ekonomickej kríze. „Napriek medzinárodným sankciám a zlým ekonomickým podmienkam, vývoz surovín – ropy, uhlia, železnej rudy a hnojív – v skutočnosti stále rastie. Ruský obrat železničnej dopravy už narastá. Nárast nie je tak rýchly ako v roku 2010, ale je to pozitívne, „poznamenáva Savuškin. „V rovnakej dobe, počet železničných vozňov vyradených z prevádzky znamená, že čoskoro bude deficit na trhu a ceny sa zotavia.“

Na základe odhadu vedenia, v roku 2014 boli generované konsolidované výnosy UWC podľa IFRS okolo 18miliárd rubľov (335miliónov EUR), čo je takmer šesťnásobný nárast oproti výsledku z predchádzajúceho roka. „Spoločnosť má v úmysle začať výrobu nových produktov s pridanou hodnotou. V strednodobom horizonte UWC plánuje rozšíriť svoj sortiment inovatívnych vozidiel na 60 modelov v roku 2017. Stratégia spoločnosti je tiež diverzifikovať svoju klientsku základňu na základe geografia a priemyselného odvetvia, rovnako ako rozvíjať sieť servisných dep a vlastné odborné znalosti v oblasti prevádzkovanie koľajových vozidiel. Postupné zvýšenie prevádzkovej efektivity je ďalšou kľúčovou oblasťou záujmu UWC, “ je napísané v prehlásení spoločnosti.

Ruský štát sa tiež podiela na podpore sektora. Podporil domácu produkciu vagónov sprísnením predpisov o opätovnej certifikácii starých vozňov, čo tlačí spoločnosti, aby investovali do nových železničných vozidiel vzhľadom na skrátenie časového rozpätia medzi novou certifikáciou a modernizáciou.

UWC sa teší tiež zvýhodneným sadzbám na pôžičky. Spoločnosť plánuje investovať 250 miliónov dolárov v priebehu najbližších troch rokov, tri štvrtiny z nich budú poskytované prostredníctvom bankových úverov. Kým komerčné úrokové sadzby sa vyšplhali na viac ako 20%, takže sa stala väčšina investičných projektov nedostupná, tým, že UWC pracuje v strategicky dôležitom sektore, má nárok na štátne dotácie úrokových sadzieb, čo znamená, že priemerná úroková sadzba bude približne 10%. „Vláda pokračuje v podpore odvetví tým, že ponúka zníženie taríf pre jazdy naprázdno a dotácie na nákup inovatívnych vozidiel, čo ďalej posilní dopyt,“ hovorí Savuškin.

Zdroj:

http://www.bne.eu/content/story/united-wagon-company-russias-most-modern-engineering-firm

Pridaj komentár