Úprava právnych predpisov ohľadom jazdy „načierno“ po diaľnici sa odkladá.

Novela zákona je ešte len na vláde a musí prejsť schvaľovaním v parlamente. Pred rokom bola známka odborne povedané analógová. Mohli ste ju chytiť do rúk (vlastne aj museli) a nalepiť. Bola na skle auta po celý rok, prípadne pokiaľ sa sklo a známka na ňom nezničila.

Možno s tým boli starosti, možno málinko na skle zavadzala. Ale ako vodič ste ju mali od kúpy pod kontrolou, jasne ste vedeli, že ju máte a že ju stále máte.

Dnes je známka iba pár elektrónov, ktoré ako prišli, tak môžu aj odísť. Nakoniec nemusia vôbec doraziť tam kam majú, teda napriek tomu, že urobíte všetko ako máte, záznam nevznikne, alebo vznikne a onedlho zanikne. Môže ísť o  chybu obsluhy (na predajnom mieste, samotný kupujúci spraví preklep), zlyhaním hardware alebo prenosových sietí…

Záznam môže aj existovať, ale môže nastať stav, kedy modul, ktorý kontroluje konkrétnu jazdu sa s tej chvíli po záznam  nemusí dostať.

select, insert, join, update, delete, index, reindex…

Iste sú to hraničné situácie, ktoré by nemali nastať pri dobrom návrhu systému. Lenže stávajú sa, napríklad vtedy na niekto nás nedokáže na chvíľu prihlásiť do sociálnej siete či na mail.

DialnicaDnes, keď ideme po diaľnici, môže nás každý deň jej používania vyjsť na 300 Eur pokuty bez toho aby sme o tom vedeli  a tak teoreticky po roku môže prísť pokuta so sumou nad 90 000 Eur.

Viem o čom píšem…ja keby som o tom rozhodoval, nikdy nepustím systém takto amatérsky naivne „do obehu“.

Najlepšie  by bolo jeden rok duálny režim, boli by aj známky aj kamery a kamery by chytali a hneď by sa zisťovalo, či je na odchytenom vozidle klasická známka alebo systém dorobený do konca.

Alebo ak by to tak nešlo zorganizovať, tak by museli byť vytvorené podmienky na to, aby najskôr po zistení priestupku (max. do 48 hodín) bol kontakt na majiteľa vozidla s tým, že nech dokladuje kedy a ako známku uhradil.

Nakoniec mýtnu políciu máme, tak keby sa chcelo, nebol by problém upozorniť vodiča na problém okamžite. Len to by musel občan – vodič pre kompetentných byť viac, ako len položka v databáze.

Tak ako to je s „diaľničnou známkou“ teraz, to je čistý amaterizmus a má potenciál narobiť veľké až existenčné starosti bežnému občanovi.

Pochybili viacerí. Tí  čo schvaľovali právny rámec veci nechali NDS 2 roky na pokuty. Keby im trochu záležalo na občanovi a vedeli si predstaviť celý proces, ktorý týmto ovplyvňujú, dali by tam od začiatku presne tie zmeny, ktoré sa do predpisov vsúvajú teraz.

To že NDS chcela riešiť vyberanie pokút vlastnými silami je iste vec  chválitebná, ale pri každom manažérskom pláne musím mať predsa aj analýzu rizík. Ak nemám, je to amatérizmus.

A tak možno pôvodne dobrá myšlienka sa stala veľkým problémom. Z pohľadu občana „vrchnosť“ už po x-krát zmenila, niečo čo ako tak fungovalo, na niečo polofunkčné a tak dnes už „klasicky“ pridala občanovi – daňovníkovi ďalšie a navyše úplne zbytočné problémy a starosti.

3 komentáre

  • Bohuzial, je uz Slovenskym folklorom, pisat zakony tak, aby zodpovednost bola podla moznosti vzdy na obcanovi a ak nieco nezachyti vcas, co je v dnesnom rychlom sposobe zivota a neustale sa valiacich novych zakonoch a vyhlaskach od nasich zakonodarcov skor ako nove saty, tak ho treba poriadne pokutovat a ak nezaplati, odovzdat svojim priatelom exekutorom. Tomu sa hovori sluzba za peniaze.

  • Myslím si, že základ problému je niekde inde. Je vlastne napísaný už v nadpise článku. Pokuty sa totiž netýkajú jazdy „načierno“ po diaľnici.
    Na Slovensku totiž nie sú spoplatnené len diaľnice, ale aj niektoré rýchlostné cesty. A hlavne, sú spoplatnené úplne nesúvislé úseky.
    Ako vrchol arogancie štátu (NDS) by som označil 10 km úsek v okolí Detvy. Široko ďaleko žiadna diaľnica, ani súvislá rýchlostná cesta. Len pasca na vodičov, ktorá ich núti platiť za cestu z Košíc do Zvolena po obyčajných cestách, ako keby jazdili po diaľnici.

    Že sa platí „diaľničná známka“ za jazdu po diaľnici, to vie snáď každý vodič. Ale že sa platí aj za nesúvislé úseky ciest, ktoré diaľnicou nie sú, to už každý vedieť nemusí. A podľa niektorých reakcií to ani každý nevie.

    Predražený informačný systém eviduje každé vozidlo. Čo tak ho využiť na vyberanie diaľničných poplatkov, a nie na vyberanie pokút? Spraviť z neho službu pre vodičov, a nie represívny nástroj na ich šikanovanie? Ak systém zaeviduje vozidlo bez „diaľničnej známky“, tak by mohli jeho majiteľovi poslať „účet“ na jej zaplatenie. A až po nezaplatení to riešiť ako priestupok aj s primeranou pokutou.
    Najskôr by ale bolo potrebné prehodnotiť cesty, ktoré majú byť spoplatnené. Podľa mňa by mali byť spoplatnené LEN súvislé úseky diaľnic. Aspoň by to bola motivácia pre NDS stavať kvalitnejšie cesty, ktoré budú spĺňať nároky na diaľnice.

  • „Len to by musel občan – vodič pre kompetentných byť viac, ako len položka v databáze.“

    To by musel mať občan aspoň o tri stupne tmavšiu pleť a vrieskať o rasizme, prípadne musí byť nejako inak znevýhodnený, vtedy by sa ho zastali všetky mimovládky, ombudsmanky, médiá a zahraniční veľvyslanci. Na bežného človeka, ktorý celý ten byrokratický moloch živí zo svojich daní, ako si správne uviedol, kompetentní kašlú…

Pridaj komentár